Vi er stolte og glade over å presentere Sverre Bjertnæs som årets hovedutstiller. Han er representert med maleri, skulptur og grafikk.
Eigil Nordstrøm er nå også i rekken av mange betydningsfulle kunstnere fra Trondheim som preger vår samtidskunst.
Både Sverre Bjertnæs og Eigil Nordstrøm har vært hovedutstillere på Gamle Ormelet tidligere med stor suksess. Velkommen til en ny sommerutstilling på Gamle Ormelet.
SVERRE BJERTNÆS (f. 1976) regnes som en av Norges viktigste og mest sentrale samtidskunstnere. Han har i løpet av de siste ti årene også gjort seg bemerket på den internasjonale kunstscenen med verk som karakteriseres av en poetisk bearbeidelse av eksistensielle temaer med utgangspunkt i et selvbiografisk innhold.
(f. 1976, Trondheim) deltok på sin første utstilling som 15-åring i forbindelse med Nerdrumskolens gruppeutstilling hos Blomqvist i Oslo. Han var som ung tenåring i Trondheim elev hos Tore Bjørn Skjølsvik (1989–93), senere ett år hos Odd Nerdrum (1993–94) før han gikk på Statens kunstakademi (1995-99) og to år på ArtEZ hogeschool voor de kunsten i Enschede, Nederland. Han fikk Blix-stipendet i 1999,
Hans første separatutstilling var i Bjarne Melgaards galleri Norsk Anarkistisk Fraksjon (NAF) i år 2000. I ettertid samarbeidet Bjertnæs tett med Melgaard, de delte atelier i New York og holdt i løpet av denne perioden fire utstillinger sammen. Det var definitivt et vendepunkt, fra det figurative til det mer flytende og spontane i flere sjangere og teknikker. Fra å arbeide med figurativt maleri basert på fotografiske forelegg har Bjertnæs siden vinklet seg mer mot komplekse installasjoner og multimediale uttrykk. Dette ble tydeliggjort i separatutstillingen «Hvis du virkelig elsket meg, ville du kunne innrømme at du skammer deg over meg» på White Columns galleri i New York i 2013, og fortsatte året etter i den kritikerroste utstillingen «Nervous Fluids » på Stenersenmuseet.
I Bjertnæs’ verk finner man en sterk interesse for å utforske og tydeliggjøre den skapende prosessens dialogbaserte utgangspunkt, enten det handler om et kunsthistorisk materiale eller samarbeidet med andre billedkunstnere, regissører, skuespillere eller forfattere. Gjennom bruk av litterære og kunsthistoriske referanser skapes det en særegen, polyfon dramaturgi.
Bjertnæs har hatt en rekke separatutstillinger i inn- og utland. Han gjorde seg internasjonalt bemerket på utstillingen After Shelly Duvall `72 (Frogs on the High Line) kuratert av Bjarne Melgaard på Gallery Maccarone i New York, som i 2011 ble av trukket frem som én av de ti beste utstillingene i New York Times. Han ble tildelt Blix-stipendet i 1999, Anders Jahres Pris for Yngre kunstnere i 2005, samt det første stipendet fra den nyopprettede Håkon Bleken-stiftelsen i 2008. I 2019 vises «Ikke alt som har vært, skal være med videre» på Haugar Vestfold Kunstmuseum, Bjertnæs’ hittil største retrospektive museumsutstilling.